aid2214566-v4-728px-Sing-Better-if-You-Think-You-Are-Bad-Step-12

چگونه آواز بخوانیم

مسیر تبدیل شدن از یک خواننده آماتور به یک خواننده حرفه‌ای نیاز به آموزش‌های بسیاری دارد که تعدادی از این آموز های صدا سازی را در این مقاله با هم مرور میکنیم.

بخش 1 : آموزش حالت صحیح ایستادن و نفس کشیدن

راست و صاف بایستید !

  • احتمالا این توصیه را بارها و بارها شنیده اید ! پس یک بار دیگر هم به آن توجه کنید.حالت ایستادن صحیح میتواند به جلوگیری از کشیده شدن و شکستن صدا کمک کند. حالت ایستادن صحیح برای رسیدن به پتانسیل کامل برای خواننده بسیار مهم است. صاف بایستید ، یک پایتان را کمی جلوتر از پای دیگر قرار دهید و پاهایتان را به عرض شانه باز کنید . حتما سینه ی خود را بالا بگیرید تا ریه های شما اجازه ی کامل باز شدن و عمل کردن را داشته باشند. این عمل اجازه میدهد راحت نفس بکشید و از ظرفیت کامل ریه هایتان استفاده کنید ، که به معنی نت ها و آواز بهتر است .
  • تصور کنید یک طناب که از ستون فقرات شما تا سرتان کشیده شده شمارا بالا میکشد.همچنین چانه ی خود را موازی زمین قرار دهید.
  • اگر نشسته اید ، باز هم همین قوانین صدق میکنند. در نیمه ی جلویی صندلی بنشینید و دوپای خود را صاف روی زمین بگزارید . پاهای خود را روی همدیگر نیاندازید. صاف نگه داشتن بدن به شما اجازه کنترل بیشتر و نگه داشتن نت ها بدون شکستن صدا را میدهد. تلاش کنید کمر خود را صاف کنید و از تکیه دادن به صندلی اجتناب کنید.

حالتی پیدا کنید که به شما حس راحتی و اعتماد به نفس بدهد

  • با وجود اینکه بعضی اصول پایه برای هر فرد توصیه میشود ، هر فرد با دیگری متفاوت است. حالتی برای خود پیدا کنید که به شما حس یک سوپراستار را بدهد! بدیهی است که شما در یک حالت جمع شده نمیتوانید بهترین اجرای خود را انجام دهید، ولی آواز خواندن زمانی که پشتتان کاملا صاف باشد ، شاید خسته کننده باشد. آواز خواندن در موقعیت های مختلف را امتحان کنید تا حالت مناسب خود را پیدا کنید.
  • آواز خواندن در حالتی که به دیوار تکیه داده اید یا روی زمین دراز کشیده اید و سرتان روی زمین است را امتحان کنید. این حالت به شما اطمینان میدهد که کمر و پشتتان صاف است .

صحیح نفس بکشید!  

  • نفس کشیدن 80% آواز خواندن را تشکیل میدهد ، و این امر باعث میشود حنجره ی شما به نوعی ساز بادی تبدیل شود.آواز خواندن با تنفس صحیح شروع شده و به پایان میرسد. نفس های عمیقی که از ناحیه شکم شروع میشوند را تمرین کنید، به مدت 8 ضرب هوا را به داخل بدهید و در 8 ضرب آنرا به خارج بدهید . آیا احساس آسودگی بیشتری به شما دست نمیدهد؟

تمرینات تنفسی انجام دهید

  •  تمرین کتاب را انجام دهید ! که درعین مفید بودن سرگرم کننده هم هست. روی زمین دراز بکشید و کتابی روی شکم خود قرار دهید . به همراه هر دم تلاش کنید کتاب را با شکم خود بلند کنید.سپس یک نت که برای شما راحت است را بخوانید و همراه خواندن و بازدم کتاب را به پایین بیاورید

یادبگیرید که سریع هوارا به درون بکشید

  • برای خوب خواندن شما نیاز داریدمقدار بسیار زیادی هوا را با یک دم سریع به داخل بکشید. به وسیله ی ریه ها و کمی تخیل این کار ساده تر میشود . شروع به دم بکنید و تظاهر کنید هوا سنگین است . اجازه بدهید هوا به عمق بدن شما برسد. سپس سریعتر هوارا به داخل بکشید ، تظاهر کنید هوا سنگین است و اجازه بدهید هوا به عمق بدنتان برسد اما با سرعتی بیشتر. این تمرین را تکرار کنید تا زمانی که بتوانید مفدار زیادی هوا را با سرعت زیاد به درون بکشید
  • اگر تخیلتان قوی تر است ، تظاهر کنید ریه هایتان بالن هایی از هوا هستند که با هر بار تنفس پر می شوند
  • تلاش کنید هوا را قاپ بزنید! مثل زمانی که فردی از کنار شما رد میشود و شما حرفی را به یاد می آورید که باید به او بگویید
  • برای تمرین یک صدای آرام ، بر روی بازدم آرام و ادامه دار کار کنید! برای این کار فوت کردن یک پر یا شعله ی یک شمع را تمرین کنید. یک پر بردارید و با یک بازدم طولانی تلاش کنید آنرا درهوا فوت کنید. یا در فاصله ای نسبتا دور ایستاده و تلاش کنید با فوت کردن شعله ی شمع را تکان دهید. در هنگام انجام این کار شکم شما باید به حالت طبیعی خود برگردد . ولی سینه ی شما نباید پایینتر بیاید . این تمرین را تا زمانی که با یک بازدم طولانی راحت هستید تکرار کنید.
  • تا زمانی بازدم را ادامه دهید که احساس کنید تمام هوا از ریه شما خارج شده است.

بخش2 : روی تکنیک ها و تمرینات صدایی کار کنید

گرم کردن صدای خود را تمرین کنید

  1. آوار خواندن مثل ورزش کردن است ، شما باید قبل از آن خودتان را بخوبی گرم کنید تا از آسیب دیدن جلوگیری کنید . در میانه ی بازه ی صدای خود بخوانید ، سپس در پایین بازه ی صدای خود، سپس در بالای بازه ی صدای خود بخوانید. سپس دوباره به میان بازه ی صدای خود برگردید . آرامش داشته باشید و این تمرین را تکرار کنید . اگر احساس کردین تارهای صدایی شما کشیده میشوند تمرین را متوقف کنید و کمی استراحت کنید. با صدای خود مهربان باشید ، هرچه باشد، صدایتان بلیت شما برای یک آواز خوب است.

روی داینامیک ها کار کنید

  1. اگر تابحال در زمان انتقال آهنگ از قسمت آرام به بلند آن ، یا در زمان گوش دادن به یک بخش احساسی آهنگ قلبتان کمی تند تر زده باشد، شما اهمیت داینامیک ها در موسیقی را درک میکنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، بهتر میتوانید قسمت های بلند و ملایم موسیقی را اجرا کنید.در نتی که راحت هستید شروع کتید ، سپس انرا به نت های بالاتر انتقال دهید سپس به نت های پایینتر برگردید . در اول احتمالا شما بتوانید از mp(mezzo piano -moderately quiet) تا mf(mezzo forte-moderately load) بخوانید ولی این رنج با تمرین بزرگتر خواهد شد.
  2. تریل های لب و استفاده از آنهارا به همراه سلین دیون در لینک زیر تمرین کنید:

روی چابکی صدای خود کار کنید

  • نت ها را از دو شروع کرده و ادامه دهید سپس دوباره به دو برگردید . هر بار سریع تر از بار قبل تلاش کنید تمام نت هارا صحیح اجرا کنید. سپس همین کار را درهر نیم فاصله اجرا کنید “کشش صدا” باعث افزایش انعطاف پذیری صدای شما خواهد شد
  • اگر در درست خواندن نت ها مشکل دارین از یک برنامه مانند singtrue استفاده کنید

صداهارا درست تلفظ کنید

  • هر صدا را در هر نت تمرین کنید (در نت های زیر ، بم و میان آنها) حروف صدادار خالص کمی در زبان انگلیسی وجود دارند . در عوض شما به پدیده ای به نام diphthongs برخواهید خورد . که به معنی صداهایی است که با هم ترکیب شده اند.
  • برخی حروف صدادار در زبان انگلیسی عبارتند از AH(father) EE(eat) IH(pin) EH(pet) OO(food) UH(nut) EU (could) OH(home)

گام های موسیقی را تمرین کنید

  • این تمرین را مکررا انجام دهید . مخصوصا اگر نت ها باعث ایجاد سختی برای شما میشود . بیشتر استادان آواز در آغاز این تمرین را برای 20 الی 30 ذقیقه در روز توصیه میکنند ، چون این تمرین ها ماهیچه های مورد استفاده شما برای خواندن را نیز تقویت میکنند. و ماهیچه های صدایی قوی تر کنترل شما در آواز را بیشتر میکنند. برای تمرین گام ها ابتدا دامنه ی صدای خود را مشخص کنید ( تنور ، باریتون ، آلتو ، سوپرانو و ….) و نت هایی که در دامنه ی صدای خودتان هستند را روی یک پیانو پیدا کنید . سپس گام های ماژور را با حروف صدا دار به صورت رفت و برگشت تمرین کنید .
  • اگر با گام های موسیقی آشنایی ندارید اجرای آنها را در اینترنت جستجو کنید. اگر خواننده ای گام هارا در بازه ای خارج از بازه ی صدای شما اجرا کرد از آن ویدیو چشم پوشی کنید.

بخش 3: آواز خواندن را تمرین کنید

برنامه روزانه برای آواز خواندن تنظیم کنید

  • تمرین، تمرین ، تمرین ! برای تقویت صدای خود مهم است که هرروز تمرین کنید. آواز خواندن را ورزشی برای صدا تصور کنید . اگربه مدت زیادی ورزش نکنید، دفعه ی بعد به یک فرد خسته ی عرق کرده تبدیل خواهید شد . اگر فقط زمان برای تمرین و گرم کردن صدا خود در ماشین و در راه کار دارید ، همین هم کافی است .
  • اگر امکانش موجود باشد وقت خاصی از روز را به تمرین کردن اختصاص بدهید . بهتر است به جای یک تمرین طولانی ، چند تمرین کوتاه انجام بدهید برای مثال از 9 تا 9:15 سپس از 11 تا 11:15  سپس از 1 تا 1:15

در بازه های کوتاه زمانی تمرین کنید

  • نوازندگان شاید بتوانند ساعتها با ساز خود تمرین کنند ولی این امر برای خوانندگان صادق نیست . یک صدای خسته و کشیده شده یک صدای ایده آل نیست . تلاش کنید هر روز بین 30 تا 60 دقیقه تمرین کنید . توصیه میشود بیشتر از 60 دقیقه تمرین نکنید . اگر احساس خستگی یا بیماری میکنید ، کمی به صدای خود استراحت بدهید .
  • اگر احساس میکنید نمیتوانید 30 دقیقه تمرین کنید به صدای خودتان فشار وارد نکنید . زمانی که برای تمرین اختصاص داده اید را درست مدیریت کنید تا در زمان 10 تا 15 دقیقه بتوانید تمرین زیادی انجام دهید

پیشرفت خود را در طول زمان اندازه بگیرید

  1. صدای خود را در هنگام آواز خواندن ضبط و ذخیره کنید . سپس به مدت 3 ماه روی صدای خود کار کنید بعد از این مدت دوباره همان اهنگ را خوانده و ضبط کنید و سپس هر دو صدای ذخیره شده را مقایسه کنید .این کار به شما توانایی می دهد که میزان پیشرفت خود را مشاهده کنید و ببینید در کدام قسمت ها به تمرین بیشتری نیاز دارید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on facebook
Share on email
Share on print