photo-1522870389523-7e83c0065eaf

تنظیم چیست

تنظیم موسیقی به هیچ وجه به اندازه ای که اسمش القا میکند، پیچیده نیست -اگر تابحال آکورد های آهنگ مورد علاقیتان را با پیانو نواخته و همراه آن آواز خوانده اید ، شما یک تنظیم موسیقی انجام داده اید.- در این قسمت از پادکست موزیکالیتی، ما در مورد عناصر موجود در تنظیم موسیقی و اینکه چرا شما (بله! شما) باید آنرا امتحان کنید صحبت خواهیم کرد.

 

این مقاله ترجمه قسمت 49 پادکست موزیکالیتی است .در این قسمت Brad Davis در مورد ماهیت تنظیم موسیقی صحبت کرده . امیدوارم بتونه برای شما مفید باشه.

خب، تنظیم چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردم ، این کلمه میتواند معنایی سنتی القا کند . به طوری که به زمانی اشاره کند که یک موسیقیدان جدی یک موسیقی کامل و احتمالا پیچیده ایجاد کند. یک تنظیم ارکسترال میتواند برای هر یم از ده ها ساز استفاده شده ، ده ها صفحه نت داشته باشد.

پس دور از تصور نیست که بسیاری از مردم تنظیم موسیقی را مهارتی بسیار پیشرفته که به یادگیری موسیقی کلاسیک و تئوری موسیقی عمیق نیاز دارد ، میدانند. به نظر من ، آهنگساز موسیقی را “اختراع” میکند و افرادی دیگر پروسه ی سخت تنظیم برای نواخته شدن را انجام میدهند . و تا به این روز فکر میکنم این روشی مناسب برای فکر کردن در مورد تنظیم است.

تجزیه و گسترش

بیشتر کاری که ما در این پادکست انجا میدهیم در مورد تجزیه موسیقی، بیشتر بوسیله ی گوشمان، به مهمترین عناصر سازنده ی آن است . زمانی که برنامه هایی در مورد سولفژ ، موسیقی اصلی ، و “هووک” ها انجام دادیم  ، در مورد گوش دادن به موسیقی و بیرون کشیدن نت ها وآکوردهایی که موسیقی را تعریف مکنند صحبت می کردیم . نه تشخیص هر نتی که نواخته میشد ، بلکه در مورد هر چیزی که درون و مایه ی موسیقی یا قطعه را تشکیل میداد. به صورتی که این بررسی ها به ایده اصلی  و تفکرات تنظیم کننده ی موسیقی برمیگشت .

بعد از آن ، جزییات – تمام جزییات مشخصی که هر ساز در هر زمانی په نتی را می نوازد- این همان تنظیم است . پس اگر توانایی شنواییمان مارا یاری کند تا به هسته اصلی موسیقی پی ببریم ، میتوان تنظیم را نقطه ی مقابل آن نامید. گسترش دادن آن هسته به نسخه ی کامل موسیقی که قابل شنیدن و نواختن است.

مشخصا اینجا ، قسمتی است که بحث جالب میشود . چون همان ایده ی اصلی ، همان ملودی ، همان آکورد ها و همان الگو های ریتمی میتوانند به هر نحوی گسترش پیدا کنند تا تعداد بی پایانی از تنظیم هارا تشکیل دهند . و البته ، یک تنظیم ارکسترال با نت نویسی های کلاسیک تنها یکی از این تنظیم هاست.

گوناگونی تنظیم ها

اگر از شما بخواهیم آهنگ مورد علاقه ی خود را بخوانید ، احتمالا ملودی آن آهنگ را میخوانید یا زمزمه میکنید. نه آکورد ها و نه تنظیم کامل قطعه . احتمالا شما هر بخش و هر آکورد را نخواهید خواند . ولی با این وجود شما آهنگ را میخوانید. این بدین معناست که شما یک تنظیم برای آهنگ انجام داده اید . یک نسخه ی سولوی کوتاه از آن .

اگر شما به آهنگی از التون جان یا آماندا پالمر گوش کنید که همراه با نواختن پیانو آواز میخوانند ، سپس آکورد ها را با گوش خود تشخیص داده و گیتار خود را برداشته و آهنگ را امتحان کرده اید، شما آن آهنگ را برای گیتار تنظیم کرده اید.

اگر شما یک آهنگ پاپ معروف دهه ی 80 یا یک شاهکار موسیقی کلاسیک را انتخاب کرده و مانند برد دیویس در سبک بلوگرس اجرا کرده اید ، شما یک تنظیم از آن اهنگ در سبک بلوگرس را خلق کرده اید.

اگر یک قطعه ی راک را سمپل کنید و به آن چند لوپ اضافه کنید و با استفاده از نرم افزار لوجیک آنرا به ورژن دنس تبدیل کنید ، این ریمیکس در واقع یک تنظیم دنس از همان آهنگ راک است.

و اگر یک ویدیوی پربازدید از خودتان بسازید و در آن یک آهنگ دیزنی را به صورت آکاپلای 4 صدایی اجرا کنید ، شما بازهم یک تنظیم انجام داده اید . پس یک تنظیم میتواند از بخش های زیر تشکیل شده باشد:

  • سازها : اینکه تصمیم بگیرید از چه سازهای استفاده کنید و هر ساز در چه زمانی چه نتی را بنوازد
  • استایل موسیقی ، برای مثال تغییر ریتم تا یک آهنگ راک را به یک تصنیف با سرعت پایین تبدیل کنید.
  • فرم قطعه : اینکه تصمیم بگیرید کدام قسمت های موسیقی تکرار شوند و با چه ترتیبی نواخته شوند.
  • و همچنین میتوانید عناصر اصلی موسیقی را نیز تغییر دهید برای مقال همانند خواننده ی جزی که نت های ملودی را بداهه خوانی میکند یا نوازنده ای که ملودی آهنگ را با آکورد های متفاوتی هارمونیزه میکند.

به خودتان اجازه بدهید که تنظیم کردن را امتحان کنید

میخواستم امروز در مورد این موضوع در اینجا بحث کنم ، نه به این دلیل که یک آموزش دقیق از این مبحث دارم ، بلکه به این دلیل که یک طرز تفکر مهم در این موضوع وجود دارد.

یکی از بخش های مهم پرورش موسیقیایی هر فرد ، تصاحب موسیقی است که می نوازد . تبدیل شدن از یک نوازنده که فقط نتهایی را مینوازد که به او گفته شده و کس دیگری برای او نوشته ، به نوازنده ای که احساس اعتماد به نفس و آزادی و نوآوری برای انجام دادن انتخاب های خود را دارد .

بعضی اوقات این کار بوسیله ی نواختن بوسیله ی شنوایی انجام میشود . با دانش بر اینکه تا زمانی که مایه ی موسیقی را میشنویم ، کار ما صحیح است.

بعضی اوقات این کار بوسیله ی بداهه نوازی و آهنگسازی انجام میشود . اینکه موسیقی را در ذهن ساخته و آنرا به دنیایی واقعی منتقل کنیم

و در بعضی از اوقات اگر ذهنیت خود را از اینکه ” تنظیم چیست” و “چه کسی اجازه دارد تنظیم موسیقی انجام دهد” رها کنیم ، این کار بسادگی با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه یتان و پرسیدن این سوال که “چه تغییری میتوانم در آن ایجاد کنم” یا “موسیقی را به چه سمتی میتوانم هدایت کنم” انجام میشود.

بنابراین ، میخواهم امروز شمارا تشویق کنم تا به خودتان اجازه بدهید . چه اینکه تمرینات شنوایی و موسیقیی را که ما اراثه میدهیم را فراگرفته باشید و چه نه ، من به شما اطمینان میدهم ،شما هرچیزی که برای شروع تنظیم مورد نیاز است را دارید.

پس این هفته ، بیایید این کار را بکنیم ، یکی از آهنگ هایی را که دوست دارین بنوازید انتخاب کنید و  به جای اینکه آنرا دقیقا همانطور که نوشته شده اجرا کنید، ببینید آیا میتوانید آنرا تغییر دهید و تنظیم مخصوص خودتان را ایجاد کنید؟

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on facebook
Share on email
Share on print